de Buyer har vært med Gastronaut siden tidlig på 90 tallet og vi er stolte av å fortsatt kunne tilby kjøkkenutstyr fra denne ledende franske produsenten. Firmaet leverer i dag til mer enn 95 land og har en portefølje på over 2500 produkter, ikke verst for et lite stålverks firma fra Le Val-d’Ajol.
Historien om de Buyer (Kortversjon)
Historien starter i 1810 i Le Val-d’Ajol, en liten landsby nordøst i Frankrike. Familien de Buyer eide smier og stålverk hvor de produserte enkle redskaper som kjeler, brett og kjøttkroker. Et samarbeid med fem håndtverkere som kalte seg Manufacture de Faymont, ble starten på den første serien med enkle kjøkkenprodukter. Den industrielle revolusjonen var i sluttfasen og ny teknologi sørget for hurtig vekst og en mer effektiv produksjon. Bedriften var på dette tidspunktet kjent som «The Manufactory of Faymont».
de Buyer familien eide smier og stålverk hvor de produserte enkle redskaper. Foto: debuyer,com
Produksjonen hadde frem til nå blitt ledet av Alfred de Buyer, men ved hans bortgang i 1915 ble den daglige driften tatt over av hans kone og eldste datter frem til 1924, mens sønnene jobbet med sine ingeniørutdanninger.
1988 de Buyer blir til
Fra 1924 – 1988 var det Alfreds to eldste sønner Arnaud og Amaury som styrte bedriften og i denne perioden ble det åpnet en de Buyer butikk i Faymont-Val d’Ajol. I 1988 tok tredje , bror Hervé over lederskapet. Han hadde en visjon og stor tro på at bedriften kunne nå langt og omdøpte selskapet til de Buyer.
I 1988 fikk bedriften navnet vi kjenner i dag. Gammel logo t.v. og den nye som er i bruk idag.
Hervé bestemte at de Buyer skulle være et merke for profesjonelle kokker og konditorer og i 1990 trakk de seg ut av privatmarkedet for å satse for fullt på å bli en kvalitetsleverandør av profesjonelt kjøkken- og konditorutstyr. Her fra begynte «snøballen å rulle».
I løpet av de neste 10 årene ble det åpnet avdelinger i USA, Russland og Afrika. de Buyer samarbeidet tett med folk i bransjen og åpnet sågar sin egen kokkeskole i 2008 – Atelier Hervé de Buyer. I samme periode lanserte de nye produkter som Choc serien med non-stick panner, Mineral B pannene med bivoks samt Prima Matera kobberkjeler, som var unike ved at de var de eneste kobberkjelene man kunne benytte på induksjon.
de Buyer var først ute med kobberkjeler som var kompatibel med induksjonstopper. Foto: de Buyer
Jernpannene til de Buyer er isatt bivoks for en naturlig beskyttelse. Foto: de Buyer
I dag
de Buyer har hatt en enorm vekst og har posisjonert seg som et ledende merke innen sitt segment og er anerkjent av kokker og konditorer verden rundt. De leverer i dag til mer enn 95 land og har en portefølje på over 2500 kvalitetsprodukter. De er glødende engasjert i det som skjer på den «kulinariske arena» og var blant annet hovedsponsor for Bocuse d’Or France 2019.
De samarbeider også med flere fagutdanninger slik som «L’Institut Paul Bocuse», «L’Ecole Nationale de la Pâtisserie», «L’Ecole de Cuisine Alain Ducasse», «the Masterclass of Christophe Michalak».. se hele listen her
I mer enn 25 år har vi i Gastronaut hatt agenturet på de Buyer i Norge og vi er stolte av å fortsatt kunne tilby kvalitetsutstyr til dere i horeca bransjen. Lær mer om produktene i vår nettbutikk (B2B)
Se nærmere på de Buyer produktene
på årets SMAK Messe (Stand C04-28)
Utstiller: Gastronaut AS
Hold deg oppdatert på nyheter fra Gastronaut og Horeca-bransjen.
-> MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV HER